Tips til effektivt og trygt dekkskift hjemme

Byttet mellom sommer og vinterdekk er ikke veldig komplisert om man ønsker å gjøre det selv, men det er noen ting som er greit å være oppmerksom på så resultatet blir best mulig.
person running with tires
Gode rutiner og riktig verktøy gjør jobben med dekkskift hjemme betydelig enklere. Saksejekk og hjulkryss tar vesentlig lengre tid enn muttertrekker og garasjejekk. Her har vi beskrevet prosessen vi følger når vi kommer hjem til deg for hjulbytte.

Steg for steg:

  1. Parker bilen på et flatt og solid underlag, og sett på parkeringsbremsen. Om mulig, unngå å parkere på grus. Men dersom du har en solid garasjejekk går det typisk helt fint.
  2. Løsne alle hjulboltene en halv runde ved bruk av en latmannsarm, eller hjulkryss. Dersom noen av boltene har satt seg helt fast er det veldig nyttig å vite dette før du monterer på nye hjul, så du kan ta stilling til om du vil kjøre til verksted med et komplett sett eller forskjellig typer dekk.
  3. Legg ut dekkene som skal monteres på, og inspiser for skader og slitasje. Anbefalt minimum mønsterdybde for sommerdekk er 3mm og vinterdekk er 4mm. Minste lovlige mønsterdybde for sommerdekk er 1.6mm over 2/3 av dekkets overflate, og 3mm over 2/3 av dekkets overflate for vinterdekk. Vær oppmerksom på om det er rifter eller kuler på dekkets sidevegger, eller spiker i mønsterbanen. Dersom dekket virker å være helt fritt for luft bør du se over ekstra nøye. Dersom dekkene dine har rotasjonsretning (pil på siden) passer du på at du legger dekkene på riktig side av bilen før du går videre. Sjekk denne siden for tips til oppbevaring av dekk hjemme.
  4. Sett bilen i service-modus dersom du har luftfjæringer. De fleste biler har hydraulisk fjæring, og trenger ikke dette. Dersom din bil har luftfjæring vil du typisk finne et menyvalg som heter "jack mode" i bilens innstillinger.
  5. Løft bilen med en garasjejekk. Dette vil gjøre jobben mye raskere sammenliknet med bruk av løfteverktøyet som følger med i bilen din. Vær forsiktig med hvor du plasserer jekken, om du er i tvil finner du riktig plassering i instruksjonsboken på bilen din. Aldri aldri aldri plasser jekken på noen annet punkt enn oppgitt jekkepunkt dersom du har en elbil. Skade på batterikassen er ikke billig.
  6. Ikke plasser noen kroppsdeler under bilen så lenge den er løftet opp fra bakken. Denne trenger vel ikke noe nærmere forklaring?
  7. Bytt hjul. En muttertrekker gjør jobben med å ta av og på muttere vesentlig kjappere. Men pass på at den ikke får levere mer kraft enn det trekkmomentet som er opplyst om i bilens instruksjonsbok. Dette kan både skade boltene, felg og festet. Vi anbefaler at man bruker muttertrekker til å skru bolten helt inntil, men bruker håndkraft og momentnøkkel for siste biten.
  8. Sett bilen ned, og stram til boltene med momentnøkkel. Det er sterkt anbefalt å bruke en momentnøkkel for stramming av hjulbolter. Man minimerer da sannsynligheten for at felgen får skader, eller at boltene sitter for løst og skrur seg ut etterhvert som man kjører. Rimelige momentnøkler kan kjøpes for noen hundrelapper, for eksempel hos Biltema. Om du vil spare litt mer tid strammer du alle hjulboltene til sist, slik at du slipper å flytte kraftpipen frem og tilbake mellom muttertrekker og momentnøkkel.
  9. Sjekk lufttrykket i dekkene. Det er kjekt å ha en liten batteridrevet kompressor i bilen, men dersom det er lite luft i dekkene dine kan det ofte være at disse kommer til kort. Vær oppmerksom at disse slike har en kort driftstid før de må kjøles ned for videre bruk, så ta tiden til hjelp. Lufttrykket finner du typisk i dørstolpen på førerdøren, eller i drivstofflokket. Om du vil være mest mulig effektiv setter du på kompressoren etter at du har satt hjulet ned, før du går videre på neste. Da får den jobbe og avkjøles mens du klargjør neste dekk.
  10. Etterstram hjulboltene etter å ha kjørt 30 til 50 kilometer. Dette er et veldig viktig steg, uansett om man har byttet dekkene selv eller fått en profesjonell aktør til å gjøre det. For svakt festede bolter, eller støv og sand på boltene kan potensielt føre til at de gradvis løsner ved kjøring, og i verste fall kan hjulet løsne (men man vil merke vibrasjoner i god tid før dette skjer). Vi anbefaler å bruke en momentnøkkel også ved etterstramming.

Når er det på tide å bytte mellom sommer og vinterdekk?

Optimalt tidspunkt for bytte avhenger selvsagt av lokale værforhold, og hvor du planlegger å kjøre de nærmeste ukene. Men en grei huskeregel er at nå temperaturen begynner å ligge stabilt under 7 grader er det på tide å bytte til vinterdekk. Og motsatt, når temperaturen er stabilt over 7 grader kan man sette på sommerdekk.

Dersom du vil spare ennå mer tid i hverdagen kan du heller bestille dekkskift hjemme med Noddi. Så kan du bruke tiden din på de litt viktigere tingene i livet.

Vi tilbyr dekkskift i store deler av Oslo, Bærum, Asker, Lier, Drammen, Lillestrøm, Lørenskog, Kolbotn, Bergen, Stavanger, Sandnes og Trondheim.
Kart
Kan vi komme dit du ønsker?

Noddi er foreløpig i Stor-Oslo. Søk opp adressen din under for å se hva vi kan levere til deg.